Doldwaze Kievit-promo-weken
08 september 2023
Wij van de firma Kievit kijken met verwondering naar de wereld. Wat wij doen, lijkt iedereen wel te pretenderen. Zó van eigen land, rechtstreeks naar jou! Van supermarkt tot bezorgdiensten, overal vliegt deze suggestie je om de oren. Authentiek, regeneratief, lokaal, zo van het land. Dure marketingafdelingen, prachtige beelden, blije gezichten, witte tanden, wie wil dat nou niet. Wij van de firma Kievit hebben het veel te druk voor dit soort onzin. De teelt van bio-groenten op een beetje niveau is een vak. De logistiek die wij verrichten om alles in goede orde bij jou bezorgd te krijgen, is dat ook. Tijd en geld voor marketing, dat is er niet. Dit stenciltje, kringlooppapier met inkt van sojabonen, dat is het! En een blog met een tussendoor geschoten foto. Voor jou heeft het gewerkt, fijn dat je klant bent. Andere potentiële klanten zien soms door alle blije suggesties het bos niet meer.
Momenteel is het best zwaar in de biologische landbouw. Veel bedrijven draaien niet heel florissant en ook de zogenaamde ‘korte keten’ als geheel draait niet zo heel goed. Ten tijde van de lockdowns kon er een flinke stap worden gemaakt, gezondheid en bezorging waren een flinke aanjager. Daarna kwam de hyperinflatie en daarna moest alles weer zo goedkoop mogelijk. Dus veel tuinders zien de kostprijs dramatisch stijgen (personeel, plantgoed, machines, brandstof), terwijl de verkoopprijs bijna gefixeerd wordt. Dat is onhoudbaar. Op Kievit zijn we bezig met een stevige optimalisatie-ronde om dit op te lossen. Vermoedelijk ontkomen we niet aan toch nog een paar prijscorrecties. Een deel van de optimalisatie is echter ook wat extra afzet en daarom beste Kievitklant, bij deze een oproep om links en rechts je naasten op te roepen om vooral lid te worden van Kievit! Want…
Wij verzorgen een breed palet aan verse biologische groenten en fruit, de groenten zijn voor een groot deel van eigen teelt, met een ongekende versheid! We zijn vriendelijk geprijsd, zowel verbonden met het land en de klant. We vinden het belangrijk dat ook mensen met een kleine beurs biologisch kunnen eten. We werken vooral met vast personeel. Daarin investeren we, optimaliseren we en bouwen we aan een duurzaam bedrijf met toekomst. In ons team hebben we van oudsher ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Onze bezorgregio houden we compact, dus we rijden geen oneindig veel kilometers om extra omzet te draaien. Bovendien tanken we een niet fossiele brandstof van restvetten, die is een stuk duurder, maar dat vinden belangrijk. We zijn bezig om tassen te recyclen en we willen nog veel meer met bijvoorbeeld kratten zonder verpakkingsmateriaal. Onze teelten doen we met heel veel zorg, voor een zo goed mogelijke kwaliteit. We investeren heel veel in de bodem die veel meer CO2 opslaat dan bij bedrijven die zware machines gebruiken. Oogsten doen we zelf en met mensen uit de buurt, die hierdoor afwisselend werk hebben en hiervan enorm opknappen. De directie zelf oogst ook mee, we hebben dus als enige CEO-geoogste bio-groente. Is dat niet gevaarlijk, een stropdas bij een draaiende machine? Ja, zeer zeker! Deze CEO heeft nog nooit van zijn leven een stropdas gedragen en wat ik al zei, oogsten is bij ons handwerk. Dit beste mensen, wordt best vaak gesuggereerd maar, geloof ons op de blauwe ogen, door maar heel weinig mensen echt gedaan. Dus zegt het voort, dat hebben we echt veel liever dan dure marketeers. Wat zong Danny de Munck nou ook alweer? ‘Krijg toch allemaal de marke*******’ Foei Danny, dat kan echt niet hier!
‘Kom bij ons werken en ontvang meteen €5000,-!!!!’
Zo, jouw aandacht is nu zeker ook gevangen? Dit las ik langs de snelweg bij een tankstation waar de nood kennelijk hoog was. Nee, zo’n bedrijf zijn wij dus niet, zoveel geld kunnen we ook niet uitdelen, maar we zoeken wel versterking! Wij werken hard, niet overdreven, maar met toewijding, verbinding en enthousiasme, dan word je niet moe van aanpoten. We hebben zeer afwisselend logistiek werk en we zoeken met name naar de combinatie van bezorgwerk en bijvoorbeeld inpakwerk of orderpickwerk of naar het landwerk of naar een collega-tuinderwerk. Nu even een cliché: ben jij een echte aanpakker en kunnen wij op je rekenen als je bij ons werkt, kom dan snel een kop koffie of thee drinken. Wel eerst even mailen alsjeblieft!