Werken met Kernwaarden
15 maart 2023
Vorig jaar was roerig. Na alle lockdowns leek de wereld in ’22 op hol te slaan. Massaal veranderden mensen van baan en de prijzen leken in een vrije val terecht te komen. We hadden daar behoorlijk last van. Ook bij Kievit was er een grote stoelendans in de bezetting. Zelden vertrokken er zoveel collega’s als in 2022. En hoe vind je dan weer nieuwe? Werven? ‘Bezorgers gezocht!’, slingerden we in de wereld. Er was weinig respons. ‘Inpakkers gezocht!’ opnieuw weinig respons. Sommige geïnteresseerden haakten weer snel af. ‘Anders dan in andere bedrijven’ ‘Te hard werken’ of ‘Een kwartje meer bij een groot bedrijf’. (Zo één dat vooral ook een complete HR-afdeling op je loslaat en loopt te goochelen met je echte salaris.) Waren dit dan wel de collega’s waarmee we met Kievit de volgende stap zouden willen zetten? Nieuw elan zouden willen geven? Een kwartje meer en foetsie? Neen, driewerf neen zelfs. We zijn toen anders gaan kijken en Kievit-collega’s gaan werven en dat werkte! We vroegen om mensen die bij ons wilden horen. Binnen een vrij korte tijd hebben we onze ploeg weten te versterken met verse krachten die redelijk goed begrijpen wat nodig is. Een bio-toko als Kievit vraagt iets anders. Met je missie naar buiten in plaats van met je taken, dat was echt het grote geheim van vorig jaar.
Dat kost ons op zich ook niet heel veel moeite, immers vanaf dag één (28 mei 1996) staat Kievit bol van de missie. Verbinding leggen tussen land en klant. Op de werkvloer staat ‘verbinding’ ook op nummer één. Daar kunnen we nooit zelfgenoegzaam in zijn. Zodra je elkaar dagelijks op de rug klopt hoe lekker we wel/niet ‘verbonden’ zijn, dan zul je zien dat je slap wordt. Verbinden is een werkwoord, zeker in een logistiek bedrijf. En helemaal als het ook nog landbouw en logistiek is.
Die verbinding moet alle kanten opgaan. Jij moet als klant vooruit kunnen met je biologische producten, je herkennen in hoe we het doen. De telers bij wie we producten halen (en onze eigen bio-tuin) moeten een eerlijke en duurzame prijs ontvangen en ruimte hebben om biologisch te kunnen werken. De Kievitcollega’s moeten een redelijk salaris krijgen en met plezier naar hun werk gaan. En we hebben ook nog wat dwarsverbindingen met duurzaamheid, de grote nadruk op lokaal, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en een belangrijk deel van het buitenseizoen van eigen tuin.
De kernwaarde ‘Verbinding’ gaat bij ons op het werk samen met ‘Inzet’ en ‘Pro-activiteit’. Inzet, vergeet je baantje, we moeten werken. En dat is leuker dan je denkt. Werken geeft af en toe schuring. Dat los je niet op met een beschuldiging, jij-bakken of een eis, maar bijvoorbeeld met een vraag. Makkelijker gezegd dan gedaan, want voorbeelden te over van reactiviteit. Deze kernwaarden loodsen ons ook door een ongekende economische verandering heen. Alles om ons heen mag stuiteren, als ons interne kompas maar goed staat. Echt een aanrader dus, proberen je kernwaarden te formuleren. Best een klusje, maar je zal beloond worden bij de volgende storm.
Klantstop opgeheven
Dankzij meer samenhang, hebben we ook meer capaciteit bij Kievit. De vermaledijde klantenstop kan er dus weer af. Dus mocht je mensen kennen die graag zich aan zouden melden bij Kievit, het kan weer!
Boomgerijpte avocado
Kenners, opgelet, we hebben deze week weer een boomgerijpte avocado in het pakket! Deze week in de basis- en combipakketten, hopelijk volgende week ook in het superpakket. De boomgerijpte avocado heeft een enorme verbinding met de klanten! De teler heeft namelijk geïnvesteerd in smaakbeleving. Ze komen redelijk rijpend binnen, dat heb je met boomrijping, eet hem snel en geniet.