Ristorante
03 maart 2021
Na een lockdown van gevoelsmatig pakweg een jaar of vier en een maand of dertien, snakken velen naar een restaurantje. Mooi weer, gezelligheid, een lekker glaasje wijn en groentes met weinig smaak. Wij van Kievit voelen dat verdriet en wij zijn natuurlijk op aarde om eet-geluk te brengen. Op de afdeling ‘groenten’ wel te verstaan. En omdat die al sedert 25 jaar biologisch zijn, hebben we al heel wat smaak verspreid in onze actieve jaren. Nu de horeca achter slot en grendel zit, voelen wij een nieuwe maatschappelijke taak, namelijk het restaurantgevoel thuisbezorgen. Reerug zit er niet in, witlof, worteltjes en andijvie zijn heerlijk, maar brengen niet meteen een restaurantgevoel. Neen, we komen voor het ristorante-gevoel deze week uit op de artisjok.
De artisjok is echt een heerlijke groente, maar wordt in Nederland zelden gegeten. Iedereen vindt het wel normaal dat er op een tot de verbeelding sprekende groentefoto al snel een artisjok wordt gebruikt. En niet ten onrechte, volgens de groentepsychologie staat de artisjok voor het avontuur, het onbekende, het ondergaan van nieuwe ervaringen, geestelijke verrijking en culturele samensmelting. Incampagna, de coöperatie uit Sicilië, die ons de heerlijke Tarocco’s levert, kweekt ze voor ons. Als ze een grote oogst hebben, dan gaan we los. Ze kunnen niet begrijpen dat wij ze maar af en toe in het pakket willen doen, er zijn Italianen die ze bijna dagelijks verorberen.De meeste Nederlanders eten liever Italiaans als het op een Hollandse tosti met tomaat en kaas lijkt. Een pizza bijvoorbeeld. Persoonlijk weiger ik dat te erkennen als maaltijd, dus mijn kinderen hebben wat dat betreft een ellendige jeugd. Gelukkig zijn ze ook dol op artisjokken. Sterker nog, bellen in het Engels was lastig toen ze nog klein waren. Dan had het vaak met internationale inkoop te maken en dan had ik één dochter die dan meteen ‘Art-ti-sjokken!, Ar-ti-sjokken!’ begon te scanderen. Er zijn dus kinderen die verder kijken dan een pizza. Dus schudt die stamppot-chromosomen uit je beenmerg, maak je geest los en ontvankelijk voor avontuur en ga het aan. We zijn trots op je! En Marco van Incampagna ook.